Thuiscollegereeks Cobra


Constant Nieuwenhuys: “Kinderen en krankzinnigen hebben mij leren tekenen”

Cobra bestond slechts kort (van 1948 – 1951) maar de impact van deze internationale kunstgroep was enorm.  Cobra keerde zich tegen het academisme in de kunst, dat in haar ogen teveel de beeldende esthetische en intellectuele wetten propageerde. In 1949 brak Cobra door met de roemruchte en tumultueuze tentoonstelling in het Stedelijk museum die werd ingericht door de Architect Aldo van Eyck.  Na 1951 kozen alle leden hun eigen weg.

Deze driedelige collegereeks gaat in op de achtergronden, de inspiratiebronnen als Miro en Klee, het werk en invloed van de internationaal opererende leden als Jorn, Constant, Appel en Corneille. Maar daarnaast is er ook ruimschoots aandacht voor de ‘provinciale’ leden als Wolvecamp, Rooskens en Brand. Maar Cobra was meer dan alleen schilderkunst zo komen ook dichters als Kouwenaar, Lucebert, ‘woordkunstenaar’ Dotremont en de Amerikaans/Japanse beeldhouwer Tajiri aan bod. Bovendien gaan we uitvoerig in op New Babylon, een project waar Constant Nieuwenhuys decennia aan werkte.